Aktuellt

Nyckelfaktorer för sökmotoroptimering

Det finns bokstavligen hundratals faktorer som avgör vilket innehåll som visas i sökmotorerna, men det finns några grundläggande faktorer som kan ändras för att öka din webbplats chans att visas i de bästa sökresultaten. Nedan listas fem nyckelfaktorer att tänka på för sökmotoroptimering. Genom att följa dessa enkla strategier kan du se till att din webbplats får den trafik som den förtjänar och förbättra sin övergripande ranking. För att komma igång kan du utnyttja Optimizelys kostnadsfria provperiod och kolla in deras kostnadsfria programvara för optimering av konverteringsfrekvens.

Det finns två huvudkategorier av SEO. On-page-faktorer är optimeringar som görs på sidorna på en webbplats, medan off-page-faktorer är element som påverkas av läsare och besökare. SEO är främst inriktad på sökmotorrankning, och sökordsforskning spelar en stor roll. Faktum är att sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till faktorer som webbdesign, hur väl webbplatsen ser ut på olika typer av webbläsare och hur snabbt sidorna laddas. Om du tar dig tid att optimera var och en av dessa faktorer kan det göra stor skillnad för din totala ranking.

Metabeskrivningen berättar för sökare vad ditt innehåll handlar om. Den bör vara cirka 160 tecken lång. Se till att den visas på både skrivbords- och mobilskärmar. Förutom metabeskrivningen kan du också inkludera schema, en grupp specifika HTML-taggar. Schema förbättrar utseendet på dina SERP, och författaren till det här exemplet använder schema för att ge webbplatsen ett betyg. Även om detta är en liten faktor är det ändå en bra metod.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering (SEO) är processen att skapa en webbsida som visas i sökresultaten för relevanta sökord. Det yttersta målet med SEO är att göra sökare nöjda genom att tillhandahålla relevant innehåll. Nyckelord är de ord som användare skriver in i sökmotorer för att hitta produkter eller tjänster som intresserar dem. De nyckelord som används på din sida måste vara relevanta för din verksamhet och ha en hög sökvolym. Du kan göra denna undersökning genom att använda Keyword Magic Tool eller Keyword Overview tool.

Ett bra exempel på detta är en sökning på ”Mailchimp guides and tutorials”. Detta är en enkel och tydlig sökning och Google förstår det. Eftersom sökaren redan är medveten om innehållet i Mailchimp levererar den en egen sida som det främsta organiska resultatet. Eftersom den innehåller relevant information är det troligt att en användare som söker efter den här frasen klickar på det översta resultatet. Google tjänar pengar när människor litar på dess tjänster och vill hitta innehåll som de är intresserade av.

Sökmotorer använder robotar för att kryssa på webben och hämta information från varje webbsida. De lagrar sedan denna information i en samling som kallas index. I själva verket fungerar sökmotorerna som bibliotekarier och visar information som är relevant för sökfrågan. För att göra detta använder sökmotorerna algoritmer för att analysera informationen på en webbplats sidor och bestämma deras ordning på SERP. En väloptimerad webbplats är nyckeln till en hög placering i sökresultaten.